-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33293 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

آيا شفاعت موجب تغيير سنت الهي نيست ؟
اشـكال ديگري كه مطرح شده اين است كه خداي متعال پيروي از شيطان را موجب دچارشدن به عذاب دوزخ دانسته است . ( 43 و 42 ) حـجـر : ان عـبـادي لـيـس لـك عليهم سلطان الا من اتبعك من الغاوين و ان جهنم لـموعدهم اجمعين : تو اي ابليس بر بندگان من تسلطي نخواهي داشت مگر گمراهاني كه از تو پيروي كنند و وعدگاه همگي ايشان دردوزخ است . در حـقـيـقـت عذاب كردن گنهكاران در عالم آخرت , يكي از سنتهاي الهي است و مي دانيم كه سـنـتـهاي الهي قابل تغيير و تبديل نيست , چنانكه در آيه (43) فاطرفرموده : فلن تجد لسنه اللّه تبديلا و لن تجد لسنه اللّه تحويلا . هرگز براي سنت الهي تبديل و تغييري نخواهي يافت . پس چگونه امكان دارد با شفاعت , سنت الهي نقض شود و تغيير يابد ؟ جواب اين است كه پذيرفتن شـفاعت درباره گنهكاران واجد شرائط هم , يكي از سنتهاي تغيير ناپذير الهي است , زيرا سنتهاي الهي تابع ملاكها و معيارهاي واقعي است وهيچ سنتي با وجود مقتضيات و شرايط وجودي و عدمي آن تغيير ناپذير نيست , ولي عباراتي كه دلالت بر اين سنتها مي كند غالبا در مقام بيان همگي قيود موضوع وشرايط مختلف آن نيست , و از اين رو مواردي يافت مي شود كه ظاهر آيات مربوط به چند سـنـت مـختلف , شامل آنها مي گردد در صورتي كه در واقع مصداق آيه اخص و تابع ملاك اقوي است . پـس هر سنتي با توجه به قيود و شرايط واقعي موضوعش ( و نه تنهاقيود و شرايطي كه در عبارت آمـده اسـت ) ثـابت و تغيير ناپذير است و از جمله آنهاسنت شفاعت است كه نسبت به گنهكاران خاصي كه واجد شرايط معيني و مشمول ضوابطمشخصي باشند , ثابت و غير قابل تبديل مي باشد .

محمد تقي مصباح يزدي / آموزش عقايد
مصباح يزدي - محمد تقي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.